Handel detaliczny w grudniu 2014 r.
Sprzedawcy detaliczni w Niemczech odnotowali w grudniu 2014 r. realne zwiększenie obrotów o 4,0% i nominalne o 3,5% w porównaniu z końcem 2013 r. Jak informuje Federalny Urząd Statystyczny równie duży wzrost ostatni raz zanotowano w czerwcu 2012 r. Natomiast w porównaniu z listopadem 2014 r. realnie obroty były wyższe o 0,2% i nominalne o 0,1%.
Ważną rolę, oprócz wzmożonego handlu w okresie przedświątecznym, odegrała większa liczba 25 dni pracujących. Przez ten czas przede wszystkim sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych zwiększyła się realnie o 3,2% r/r. Obroty w hipermarketach i w supermarketach były wyższe o 3,5% r/r, a w mniejszych sklepach spożywczych o 0,2% r/r. Handel innymi towarami zwiększył się o 4,5% r/r, szczególnie wzrosła o 9,9% r/r sprzedaż internetowa i wysyłkowa.
W całym 2014 r. handel detaliczny w Niemczech realnie wzrósł średnio o 1,4% r/r i nominalnie o 1,7% – w ten sposób branża poprawiła wyniki piąty rok z rzędu. Według Niemieckiego Związku Handlu Detalicznego (HDE) na 2015 r. szacowane jest zwiększenie obrotów o 1,5% do ponad 466 mld EUR. Warunki na rynku oceniane są jako korzystne, a sytuacja na rynku pracy jako optymistyczna. Dochody obywateli powinny się zwiększać, a skłonność do oszczędzania zmniejszać. Według badań GfK nastroje konsumenckie są najlepsze od 2001 r.
Źródło: materiały pochodzą ze strony Ambasady RP w Berlinie
fot: freeimages.com