Branża samochodowa w Niemczech wciąż rozwija się w dobrym tempie
Według danych Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA) liczba rejestracji nowych pojazdów osobowych w lipcu br. zwiększyła się o 7,4% r/r do ponad 290 tys., a od stycznia do lipca wzrost wyniósł 5,6% r/r. Przybyło głównie samochodów sportowych (+28,9% r/r), kempingowych (+28,2% r/r) i średniej klasy (+22,0% r/r). Udział w rynku samochodów benzynowych utrzymuje się na poziomie 49,5%, a samochodów z napędem hybrydowym i elektronicznym wzrósł do 1,6%.
Prawie wszystkie marki cieszyły się dużym powodzeniem – w tym największy wzrost zanotowały m.in. Smart (+81,4 % r/r), Porsche (+24,7 % r/r) i Mini (+12,8 % r/r). Liderem rynku wciąż pozostaje Volkswagen, który wypuścił na krajowy rynek 6,0% więcej samochodów i zwiększył udział w rynku do 22,5%. W dalszej kolejności są marki wyższej klasy Audi i Mercedes przy wzroście w okolicach 7,0%, a najsłabsze wyniki w lipcu odnotowała marka premium BMW ze wzrostem o 1,0%.
Jednocześnie niemieccy producenci borykają się z coraz większymi problemami na rynku chińskim. W związku ze spowolnieniem gospodarczym i spadkiem cen akcji, coraz mniej osób decyduje się na zakup luksusowych europejskich marek. Według Chińskiego Związku Producentów Samochodów (CAAM) w lipcu przychody firmy motoryzacyjnych zmalały po raz kolejny aż o 7,1%. W maju koncern BMW po raz pierwszy od ponad dekady został zmuszony do zmniejszenia dostawy samochodów do Chin. Z powodu niepowodzeń na azjatyckim rynku prognozy sprzedażowa na 2015 r. skorygował niedawno Volkswagen, a ostatnio również Audi. Nadzieją dla niemieckich koncernów na niezwykle ważnym rynku chińskim jest przede wszystkim ustabilizowanie sytuacji na giełdzie.
Źródło: berlin.trade.gov.pl
Fot: berlin.trade.gov.pl